اینورتر چیست؟ مبدل 12 به 220 ولت ماشین و برق اضطراری

در این مطلب به آموزش فراگیر روش استفاده از اینورتر خودرو می‌پردازیم. این دستگاه مبدل ولتاژ برق امکان استفاده از برق 12V ماشین و تبدیل آن به برق 220 ولت AC شهری را دارد و در نتیجه با آن می‌توان لوازم برقی خانگی را با برق باتری خودرو روشن کرد.

 

شاید شما هم با توجه به قطعی برق در تابستان نام مبدل برق ماشین 12 ولت به 220 ولت به گوشتان خورده باشد و این پرسش را داشته باشید که اینورتر چیست و چگونه کار می‌کند؟ در این مطلب سعی شده به صورت فراگیر به معرفی این دستگاه پرداخته و یک راهنمای خرید نیز ارائه شود تا در نهایت با خیالی آسوده بتوانید اقدام به خرید این دستگاه نمایید. توجه داشته باشید که یک فیلم آموزشی کامل از مراحل نصب و راه‌اندازی و روش انتخاب بهترین اینورتر نیز تهیه شده و در پایان این مطلب موجود است. پس تا پایان با ما هم‌راه باشید و در صورت نیاز پرسش‌های خود را در بخش نظرات با کارشناسان ما مطرح کنید.

 

اینورتر چیست و چه کاربردی دارد؟

 

در این مطلب منظور ما از اینورتر Power Inverter مبدل برق 12V به 220V است. در واقع این مبدل ولتاژ برق یک مبدل افزاینده است که برق 12 ولت DC باتری ماشین و سامانه‌ی برق خورشیدی را به برق 220 ولت AC شهری تبدیل می‌کند. استفاده این وسیله کاربری‌های گسترده‌ای دارد که در دنباله‌ی مطلب به شماری از این کاربری‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

    برق اضطراری در زمان قطع برق: از استفاده‌های مهم می‌توان به دسترسی به برق اضطراری در زمان قطع برق در تابستان و دیگر فصول اشاره کرد. در واقع کاربر می‌تواند در زمان قطع برق اینورتر را به باتری ماشین خود متصل کند و یک خروجی 220 ولتی از آن دریافت نماید و این خروجی برای روشن کردن وسایل برق خانگی و اداری، روشنایی، لامپ، ال ای دی ، شارژ لپ‌تاپ، گوشی موبایل، مودم اینترنت، پرینتر، صوتی و تصویری، پنکه و... استفاده کند.

    برق در اماکن فاقد برق شهری: برای دسترسی به برق 220 ولتی و روشن کردن دستگاه‌های برقی خانگی در امکانی که به برق 220 ولت دسترسی نیست. مانند باغ، باغشهر، ویلا، کمپ مسافرتی، کیوسک‌های نگهبانی، چادر عشایر و...

    برق اضطراری ادارات و شرکت‌ها : ادارات و شرکت‌ها معمولا دارای تعداد زیادی رایانه، لپ‌تاپ، پریتر، مودم اینترنت و غیره هستند. برای روشنایی و روشن کردن این دستگاه‌ها می‌توان از اینورتر با توان بالا و تعدادی باتری آمپر بالا استفاده کرد تا در زمان قطعی برق این دستگاه‌ها روشن شوند.

 

 

نحوه روشن کردن اینورتر چگونه است؟

 

اینورترها دارای یک ورودی 12V هستند که شامل یک قطب مثبت و یک قطب منفی است. با استفاده از کابل برق همراه با اینورتر و گیره سوسماری قطب مثبت باتری 12V ماشین را به قطب مثبت ورودی مبدل برق خودرو و قطب منفی را به قطب منفی آن متصل نمایید. برای راه‌اندازی اینورتر کلید آن را روی روشن قرار دهید و سپس دوشاخه‌ی دستگاه برقی خود را به پریز 220 ولت آن متصل کنید. ( فیلم آموزشی در پایین صفحه وجود دارد )

انتخاب بهترین مبدل برق ماشین 12 به 220 ولت

 

برندهای اینورتر مانند سوئر Souer اورجینال ( توجه شود که مدل‌های تقلبی مانند SHUER نیز وجود دارد )، پیرکس و اونیکس دستگاه‌های مورد اعتمادی هستند. نکته مهم در انتخاب بهترین اینورتر میزان توان مصرفی است. باید در نظر گرفت که مبدل‌های برق خودرو از 200 وات تا 4000 وات معمولا تولید می‌شوند و در استارت اولیه توان ذکر شده و در درازمدت نیمی از توان را خروجی خواهند داد. یعنی مثلا از یک اینورتر 500 وات خودرو در درازمدت باید زیر 250 وات دریافت شود. یا از یک اینورتر 3000W باید در درازمدت زیر 1500 وات دریافت شود.

 

 

اورجینال

 

این‌که چه توانی تهیه شود بستگی به مصرف دستگاه برقی شما دارد. مثلا اگر 4 لامپ 18وات را قرار است روشن کنید یک اینورتر 200 وات برای این منظور کافی است. اگر جمع لوازم برقی شما توان مصرفی 700 وات دارد ( مثلا 5 لامپ 25 وات + یک تلویزیون 550 وات + شارژر گوشی موبایل ) پس یک اینورتر 1500 وات بهترین اینورتر است.

 

نحوه کار کردن با اینورتر ماشین

باتری مناسب برای اینورتر با توان‌های مختلف

 

پیش ار هر چیز اشاره کنیم که ورودی این دستگاه 12 ولت است. پس نمی‌توانید از باتری 24 ولتی ماشین سنگین برای این دستگاه استفاده کنید. البته اینورتر مبدل 24 به 220 ولت نیز وجود دارد که مخصوص خودروهای سنگین است. در رابطه با باتری خودرو سواری نیز باید اشاره کرد که هر میزان منبع تغذیه مورد نظر دارای آمپر و سلامت بالاتری باشد مدت زمانی که می‌توان از آن استفاده کرد بیشتر خواهد شد.

 

 

نکته‌ی بعدی درباره باطری ماشین که باید گوشزد کرد این است که مبدل‌ها تا توان 1500 وات با باتری‌های معمولی خودرو 55 تا 65 آمپر به خوبی کار می‌کنند اما اگر قرار است توان بالاتری دریافت کنید یعنی اینورتر 2000 وات نیاز به یک باتری با حداقل 75 آمپر و حتی بالاتر دارید. برای اینورتر 3000 وات یا 4000 وات طبیعتا نیاز به باتری 120 آمپر به بالا خواهید داشت. البته می‌توانید طبق فیلم آموزشی دو باتری 60 آمپری یا حتی 3 باتری 60 آمپری را با هم موازی کنید تا آمپر بالا برود.

چه دستگاه‌هایی با اینورتر روشن نمی‌شود

 

دستگاه‌های موتوری که دارای استارت اولیه بسیار بالا بین 3 تا 8 برابر هستند باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرند و ممکن است این دستگاه‌ها روشن نشوند. به این معنا که اگر روی یک پمپ توان مصرفی 300 وات درج شده این پمپ ممکن است در استارت اولیه 1500 تا 2400 وات مصرف داشته باشید. مثلا کولر، یخچال، پمپ آب، اکسیژن ساز و...

 

در نظر داشته باشید که برای تست بخش فنی ما مثلا یک پمپ کفکش 3/4 اینچ کوچک 16 متری و کولر آبی بسیار کوچک را با اینورتر 2000 وات و 3000 وات سوئر و اونیکس و پیرکس جهت تست روشن کرده است. اما طبیعتا از 2 باتری 60 آمپری موازی شده یا یک باتری 120 آمپری برای این منظور بهره برده . چرا که باتری 55 آمپری خودرو سواری معمولی برای توان‌های بالا دچار کمبود خوهد شد.

 

 

باتری‌ها را چگونه شارژ کنیم؟ آیا ماشین باید روشن باشد؟

 

برای شارژ کردن باطری‌ها در خانه باید از انواع شارژر باتری ماشین 12V استفاده کنید. این شارژرها با استفاده از برق 220 ولت شهری باتری‌های 12 ولت را به صورت هوشمند شارژ می‌کنند. البته مدل‌های شارژر نیز مهم هستند و بهتر است که از مدل‌های هوشمند جدید استفاده کنید که 3 یا 4 مرحله‌ای واقعی بوده و نه تنها به باتری آسیب نمی‌زنند، بلکه ممکن است سلول‌های آن را نیز اصلاح نمایند.

 

همچنین اگر باتری روی ماشین است طبیعتا پیش از تمام شدن و خالی شدن باطری باید ماشین را استارت بزنید و حدود 10 تا 15 دقیقه خودرو روشن باشد و با کار کردن دینام باتری شارژ خواهد شد. اگر دستگاه برقی شما پُرمصرف است می‌توانید ماشین را روشن نگه داشته و همزمان اینورتر را نیز به باتری متصل کنید.

https://irvine.granicusideas.com/ideas/how-to-identify-the-different-types-of-book-writing-services?page=18

https://butterflycoins.org/topics/640704bcf79a416f3e048f25

https://myworldgo.com/forums/topic/117400/buy-cheaper-xanax-online-in-the-usa-2023/view/post_id/1276983/page/1#siteforum_post_1276983

https://www.tripadvisor.com/Profile/systems2023

https://www.4shared.com/u/So2wMc1s/yaribij795.html

https://disqus.com/by/system92438/about/

http://maps.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fwww.iran-system-car.ir/

https://www.ted.com/profiles/45646793/about

https://artmight.com/user/profile/3288390

https://worldcosplay.net/member/1670441

https://p-tweets.com/system92438

https://list.ly/list/9EiG-blndgw-bydy?make_list_mode=true

https://socialsocial.social/user/system92438/

https://replit.com/@yaribij795

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.